نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی چگونه است؟

بدون شک می توان گفت که نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی یکی از تاثیرگذارترین عوامل می باشد. نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی انواع مختلفی دارد از جمله نور محیط، نور کلیدی، نور حاشیه، نور نرم و ...  بنابراین برای موفق شدن در حوزه عکاسی تبلیغاتی لازم است که با اصول نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی آشنا شوید.
نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی چیست؟

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی دارای اصول و تکنیک های خاصی است که برای قدم برداشتن در این راه باید آنها را بشناسید. کیفیت و جذابیت عکس های تبلیغاتی که منتشر می شوند به طور مستقیم با میزان موفقیت یک کسب و کار رابطه دارد.

بدیهی است که وقتی شما می خواهید یک محصول را به صورت اینترنتی خریداری کنید در وهله اول عکس هایی که از آن محصول نشر داده شده، توجه شما را جلب خواهد کرد. همین یک دلیل برای نشان دادن میزان اهمیت عکاسی تبلیغاتی کافیست!

توصیه می کنیم برای آشنایی با اصول و تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی تا انتهای این مطلب همراه ویدینو بمانید. همچنین در صورت تمایل می توانید مقاله انواع نورپردازی در عکاسی پرتره را نیز مطالعه نمایید.

معرفی انواع تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی انواع متفاوتی دارد که باتوجه به محیط، دکور، سوژه عکاسی و … انتخاب می شود. هریک از انواع نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی مزایا و معایب خودشان را دارند. بنابراین لازم است که شما همه تکنیک های نورپردازی را شناخته و در هر موقعیت، مناسب ترین روش را انتخاب کنید.

انواع نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی به شرح زیر است:

1. نور محیط:

هر نوری که توسط محیط به سوژه عکاسی تابیده شود در این دسته قرار میگیرد. مانند نور خورشید، نور چراغ های خیابان و … در بیانی کلی تر هر نوع نوری که توسط عکاس به سوژه تابانده نشود، نور محیط می باشد.

در بسیاری از موارد برای اینکه نتیجه مطلوبی از عکاسی به دست آید لازم است که عکاس با استفاده از تجهیزات لازم نور محیط را تغییر داده، اصلاح یا محدود کند.

بوسیله انواع نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی سایه های متفاوتی ایجاد می شود.

2. نور پس زمینه (Backlight):

در این نوع نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی با استفاده از منبع نور به پس زمینه عکاسی زوم می شود. در این حالت سوژه عکاسی بین دوربین و پس زمینه قرار می گیرد.

این شیوه نورپردازی به دلیل زاویه تابش نور باعث می شود که درخشش سوژه بیشتر باشد. به همین دلیل سوژه عکاسی تبلیغاتی شما برجسته تر خواهد بود. استفاده از این نوع نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی برای عکاسی از محصولاتی چون جواهرات بسیار ایده آل می باشد.

 

3. نور مسطح یا کلیدی (Key Light):

زمانیکه منبع نور به طور مستقیم در مقابل سوژه قرار بگیرید، باعث می شود که سوژه عکاسی شما بوسیله این نوع نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی هیچ گونه سایه ای نداشته باشد. بنابراین یکی از مهم ترین تکنیک های نورپردازی، نورپردازی کلیدی می باشد. زیرا باعث می شود محصول شما بدون هیچ سایه اضافه ای به نمایش گذاشته شود.

4. نور حاشیه (Rim light):

یکی دیگر انواع تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی، استفاده از نور حاشیه می باشد. در این حالت منبع نور در بالای سوژه و یا پشت آن قرار داده می شود. این مدل نورپردازی یکی از بهترین انواع نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی می باشد زیرا باعث می شود سوژه عکاسی شما برجسته تر نشان داده شود و توجه بیشتری را به خود جلب میکند.

5. نور سایه پرکن (Fill Light):

یکی از مهم ترین نورهایی که برای جذاب شدن نتیجه عکاسی از هر سوژه ای لازم است، نور سایه پرکن می باشد. این نور توسط یک منبع نور با شدت کم و دقیقاً در سمت مخالف دوربین و نور کلیدی تابیده می شود.

وظیفه این مدل نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی، پر کردن و از بین بردن سایه هایی است که در اثر نرسیدن نور کلیدی به آن نقاط به وجود می آید. بنابراین این نوع نورپردازی، نور دوم یک پروژه می باشد.

6. نور نرم و نور سخت:

درک تفاوت نور نرم و سخت در نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی مهم است.

یکی دیگر از مواردی که برای نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی باید آنها را شناخته و با درک کامل به کار ببرید، نور نرم و سخت و تفاوت های آنها می باشد.

استفاده از منبع نور بزرگ یا کوچک باعث ایجاد نور نرم یا سخت خواهد شد. جالب است بدانید که نور نرم سبب می شود که تمایز کمتری بین لبه سوژه و سایه آن باشد. در واقع با استفاده از نور نرم، کنتراست (اختلاف رنگ) کمتری بین نقاط تیره و روشن ایجاد می شود.

استفاده از نور سخت سبب می شود که کنتراست عکس بالا بوده و سایه ها تیره تر و متمایز تر باشند. برای ایجاد نور سخت لازم است که نور به صورت مستقیم به سوژه عکاسی تابیده شود.

7. نور کوتاه و گسترده:

آخرین تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی که به شما معرفی می کنیم، نورپردازی کوتاه و گسترده می باشد. نورپردازی گسترده به شکلی است که به یک قسمت از سوژه که به دوربین عکاسی نزدیک تر است نسبت به قسمتی که دورتر است، نور بیشتری تابیده می شود.

نورپردازی کوتاه دقیقاً در نقطه مقابل نورپردازی گسترده قرار دارد. بنابراین در نورپردزای کوتاه، قسمتی از سوژه که نسبت به دوربین دورتر است، نور بیشتری داشته و قسمت نزدیک دوربین در سایه قرار می گیرد.

انتخاب نوع نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی با توجه به موقعیت و فاصله نور

اکنون که با مفهوم و اهمیت نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی آشنا شده اید، لازم است در رابطه با تاثیر موقعیت قرارگیری منبع نور بر نتیجه نهایی عکاسی نیز اطلاعاتی به دست آورید.

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی دارای تکنیک های متفاوتی است.

  • هرچه فاصله منبع نور تا سوژه عکاسی بیشتر باشد، نور نرم تری خواهید داشت.
  • هرچه منبع نور به سوژه عکاسی نزدیک تر باشد، سایه های بیشتری ایجاد شده و نور سخت خواهد بود.
  • اگر نور از سمت بالا به سوژه تابیده شود، قسمت های بالایی سوژه روشن و برای قسمت های پایین سایه ایجاد می شود.
  • زمانیکه نور از سمت پایین به سوژه بتاید، قسمت های بالایی سوژه سایه خواهند داشت.
  • قرار دادن منبع نور در اطراف سوژه سبب تیره شدن یک قسمت و روشن شدن قسمتی دیگر از سوژه خواهد شد.
  • قرار دادن منبع نور پشت سوژه باعث می شود که هیچ سایه ای برای سوژه ایجاد نشود.

انتخاب موقعیت و نحوه نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی کاملاً وابسته به نوع محصول و هدف شما از عکاسی می باشد. اگر در ابتدای راه قرار دارید برای به دست آوردن یک نتیجه مطلوب لازم است بارها و بارها با استفاده از نورهای مختلف عکاسی را انجام دهید!

کلام پایانی

شناخت نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی در ابتدا با شناخت مفهوم نور و نحوه به کارگیری آن برای کسب نتایج متفاوت شروع شده و با شناخت تجهیزات مختلف نورپردازی مانند انواع فلاش، سافت باکس ها، اکتا باکس ها، انواع چترهای نوری، بارندور و … و نحوه استفاده از آنها پایان می پذیرد.

شما می توانید براساس نیازتان هریک از تجهیزات نورپردازی نام برده شده را تهیه کرده و عکس های جذابی را خلق کنید. همچنین می توانید برای پروژه های عکاسی تبلیغاتی خود از افراد حرفه ای تیم استودیو خلاقیت ویدینو کمک بگیرید!

همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتری در حوزه تبلیغات مقالات دیگر ما همچون عکاسی از محصول برای اینستاگرام، آموزش ساخت استوری تبلیغاتی با گوشی، ساخت تیزر تبلیغاتی با گوشی و عکاسی از لباس برای اینستاگرام را نیز مطالعه نمایید.

 

خدمات ویدینو

جدیدترین مقالات

خانهسوالاتتماسارتباط با ما