عمق میدان در عکاسی چیست؟

عمق میدان در عکاسی در واقع ویژگی است که مشخص می کند پس زمینه سوژه شما تار باشد و یا واضح. میزان تاری و شفافیت هر عکس وابسته به شناخت کافی از عمق میدان می باشد. به طور کلی هرچه زمینه شما تارتر باش عمق میدان کمتر و هرچه واضح تر باشد، عمق میدان بیشتر است.
انتخاب درست عمق میدان در عکاسی اهمیت بالایی دارد.

عمق میدان در عکاسی یکی از اصلی ترین ویژگی هایی است که جذابیت نهایی عکس را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور کلی هر نوع لنز عکاشی توانایی فوکوس کردن روی یک نقطه خاص را دارد، اما همچنان باقی فضا نیز واضح نشان داده می شود. هر آنچه خارج از نقطه فوکوس باشد، میدان عکاسی محسوب می شود.

تنظیم عمق میدان در عکاسی اولین چالش برای حرفه ای شدن در این حوزه می باشد. در ادامه نکات لازم و کاربردی در رابطه با عمق میدان در عکاسی را برای شما بیان خواهیم کرد، تا انتها همراه ویدنو بمانید.

اهمیت شناخت عمق میدان در عکاسی

فرض کنید می خواهید از یک سوژه، عکاسی پرتره انجام دهید. در این حالت برای داشتن یک خروجی جذاب باید فوکوس لنز روی چهره و زمینه تار باشد. در حالت دیگری اگر قصد دارید از یک منظره طبیعی عکاسی کنید، نشان دادن واضح جزیئات از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر در هریک از حالات فوق خلاف آنچه باید عمل کنید، نتیجه نهایی خوبی نخواهید داشت. مثلا اگر در عکاسی پرتره جزئیات پس زمینه واضح باشند، توجه از سوژه اصلی برداشته می شود و ماهیت این نوع عکاسی حفظ نخواهد شد.

بنابراین برای عکاسی حرفه ای از هر سوژه، باید عمق میدان در عکاسی را خوب بشناسید و طبق آن عمل کنید.

عوامل موثر عمق میدان در عکاسی

3 عامل تاثیرگذار در عمق میدان عبارتند از دیافراگم لنز، فاصله کانونی لنز و فاصله بین دوربین و سوژه عکاسی. در ادامه هریک را بیشتر توضیح خواهیم داد.

1. دیافراگم (f-stop)

با یک بیان ساده می توان دیافراگم را همان دریچه ای توصیف کرد که از آن نور وارد لنز می شود. در واقع با تنظیم دیافراگم می توان میزان نور ورودی به لنزها را کنترل کرد.

قطر دیافراگم با میزان نور ورودی رابطه مستقیم دارد. بنابراین هرچه قطر دیافراگم کمتر باشد نور و عمق میدان کمتر، و هرچه قطر آن بیشتر باشد، نور بیشتری به لنز می رسد و در نتیجه عمق میدان بیشتری نیز خواهید داشت.

عمق میدان در عکاسی با استفاده از دیافراگم تنظیم می شود.

مقادیر دیافراگم به طور معمول با اعداد f/2 ،f/2.8 ،f/4 ،f/5.6 ،f/8 ،f/11 ،f/16 شناخته می شود. به عنوان مثال اگر می خواهید عکاسی پرتره انجام دهید، برای داشتن عمق میدان در عکاسی لازم است مقدار دیاراگم را روی f/2.8 و حتی کمتر تنظیم کنید.

مطالعه کنید: معرفی بهترین لنز برای عکاسی پرتره 2024

در نقطه مقابل عکاسی پرتره، اگر قصد عکاسی از طبیعت را دارید بهتر است دیافراگم را روی f/11 و حتی بیشتر قرار دهید. رعایت این نکته بسیار ساده تاثیر شگفت انگیزی بر عکاسی شما خواهد داشت.

2. فاصله کانونی لنز

فاصله کانونی لنز ویژگی است که مشخص می کند چه مقدار از کل تصویر در قاب عکاسی شما قرار بگیرید. به عبارت دیگر زاویه تصویر را نشان می دهد. فاصله کانونی لنز و زاویه دید بایکدیگر رابطه عکس دارند.

هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، زاویه دید گسترده تر و هرچه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد، زاویه دید باریک تر خواهد بود. از طرف دیگر هرچه زاویه دید باریک تر باشد، بزرگنمایی تصویر بیشتر خواهد شد.

بنابراین انتخاب فاصله کانونی مناسب یکی دیگر از اصول اساسی برای انتخاب درست عمق میدان در عکاسی می باشد که باید آن را رعایت کنید.

برای ایجاد عمق میدان در عکاسی باید به فاصله کانونی لنز توجه داشت.

 

 

 

3. فاصله فوکوس (فاصله بین دوربین و سوژه)

عمق میدان در عکاسی با فاصله دوربین و سوژه رابطه مستقم دارد. یعنی هرچه فاصله دوربین با سوژه کمتر باشد، شما شاهد عمق میدان کمتری خواهید بود و هرچه دوربین و سوژه فاصله بیشتری داشته باشند، عمق میدان تصویر شما نیز بیشتر خواهد بود.

راهنمای کامل ایجاد عمق میدان در عکاسی

اکنوننن که به صورت تئوری با عوامل موثر در عمق میدان آشنا شده اید، نوبت به رسیده که یاد بگیرید چگونه از این نکات استفاده کرده و عمق میدان در عکاسی تان ایجاد کنید.

  • در قدم اول دوربین را روی حالت دیافراگم قرار دهید. اگر دوربین روی حالت دیافراگم قرار بگیرد، سرعت شاتر به طور خودکار بنابر میزان باز بودن دیافراگم تنظیم می شود. این حالت برای افرا مبتدی بسیار خوب است.
  • اگر در عکاسی حرفه ای هستید به جای حالت دیافراگم، دوربین را روی حالت دستی قرار دهید، در این حالت خودتان می توانید سرعت شاتر و دیافراگم را بر اساس خلاقیت و مهارتتان تنظیم کنید.
  • در قدم بعدی باتوجه به سوژه عکاسی و زمینه باید تصمیم بگیرید که عمق میدان کم می خواهید یا زیاد. به عنوان مثال اگر شلوغی پس زمینه توجه را از سوژه اصلی میگیرد باید عمق میدان کم را انتخاب کنید تا زمینه تار شود.
  • سپس لازم است براساس عمق میدان مد نظرتان، میزان دیافراگم، فاصله کانونی و فاصله خود را با سوژه تغییر دهید. مثلا برای عکاسی با عمق میدان کم لازم است تا حد امکان به سوژه خود نزدیک شوید.
  • در نهایت لازم است پس از ثبت عکس آن را چک کنید. اگر تازه کار هسید باید با دقت همه نقاط تصویر را بررسی کنید که مطمئن شوید عمق میدان درستی را انتخاب کرده اید یا خیر.
  • اگر عمق میدان به درستی ایجاد نشده بود لازم است تنظیمات را تغییر داده و دوباره عمق میدان در عکاسی را تکرار و تمرین کنید.

موارد استفاده از عمق میدان زیاد در عکاسی

از آنجایی که عکاسی با عمق میدان زیاد باعث می شود جزئیات پس زمینه به خوبی نشان داده شود، در موارد زیر استفاده از عمق میدان زیاد کاربرد دارد:

انتخاب درست عمق میدان در عکاسی در نتیجه نهایی بسیار تاثیرگذار است.

  1. عکاسی شهری: استفاده از عمق میدان زیاد برای نشان دادن شلوغی و ازدحام شهر کاربرد دارد.
  2. عکاسی طبیعت: نشان دادن تمام زیبایی های طبیعت در یک قاب نیازمند استفاده از عمق میادن زیاد می باشد.
  3. عکاسی معماری: برای نشان دادن یک ساختمان به طور کامل و با جزئیات باید عکاسی با عمق میدان زیاد صورت گیرد.
  4. عکاسی ماکرو: در این سبک عکاسی برای شارپ نگه داشتن تمام جزئیات با استفاده از بزرگنمایی نیازمند عمق میدان زیاد هستیم.
  5. عکاسی املاک: برای برجسته سازی فضای داخلی یک ملک باید از عمق میدان زیاد بهره برد.

موارد استفاده از عمق میدان کم در عکاسی

استفاده از عمق میدان کم باعث می شود به نوعی سوژه از پس زمینه جدا به نظر برسد و توجه مخاطب را به خود جلب کند. استفاده از عمق میدان کم در موارد زیر کاربرد دارد:

  1. عکاسی پرتره: در این سبک عکاسی برای اینکه بتوان بر ویژگی های سوژه تاکید کرد، عمق میدان عکاسی باید کم باشد.
  2. عکاسی ورزشی: برای اینکه بتوان در بین همه ورزشکاران از ورزشکار خاصی عکاسی کرد باید از عمق میدان کم استفاده نمود.
  3. عکاسی حیات وحش: استفاده از عمق میدان کم برای عکاسی از سوژه های حیوانی بهترین گزینه می باشد.
  4. عکاسی ماکرو: در این سبک برای اینکه بتوانید تمرکز مخاطب را روی یک شیء، گیاه و یا حیوان خاصی قرار داد، باید از عمق میدان کم در عکاسی استفاده کرد.
  5. عکاسی در مهمانی: عکاسی از یک فرد در هرج و مرج مهمانی ها تنها با اتفاده از عکاسی با عمق میدان کم امکان پذیر است.
  6. عکاسی خیابانی: برای فوکوس روی یک نفر در شلوغی خیابان نیازمند استفاده از عمق میدان کم هستید.

کلام پایانی

اکنون که به طور کامل با نکات مربوط به ایجاد عمق میدان در عکاسی آشنا شده اید، لازم به ذکر است که حرفه ای شدن در این زمینه نیازمند تکرار و تمرین می باشد. همیشه بعد از مطالعه نکات مربوط به یک حرفه همه چیز آسان به نظر می رسد، اما تا زمانی که آن نکات را کار نبرید و نتیجه را نبینید، چیزی یاد نخواهید گرفت!

همچنین می توانید دیگر مطالب آموزشی استودیو خلاقیت ویدینو از جمله عکاسی از محصول، بهترین برنامه ساخت تیزر تبلیغاتی و بهترین اپلیکیشن ساخت استوری تبلیغاتی را مطالعه نمایید.

خدمات ویدینو

جدیدترین مقالات

خانهتماسارتباط با ما