نورپردازی در عکاسی پرتره چگونه است؟

بدون شک یکی از مهم ترین عواملی که در کیفیت نهایی عکس ها تاثیرگذار است، نحوه نورپردازی در عکاسی پرتره می باشند. بنابراین برای حرفه ای شدن در این راه لازم است که با اصول و انواع نورپردازی در عکاسی پرتره آشنا شوید. توصیه میکنیم تا انتهای این مطلب همراه ویدینو بمانید.
نورپردازی در عکاسی پرتره انواع متفاوتی دارد.

نورپردازی در عکاسی پرتره یکی از اصلی ترین ابزاری است که با استفاده از آن می توان حالات روحی و فیزیکی یک چهره را به نمایش گذاشت. نورپردازی مناسب برای عکاسی پرتره را می توان با کمک نور طبیعی یا مصنوعی ایجاد کرد.

برای نورپردازی در عکاسی پرتره حرفه ای علاوه بر تعیین نوع منبع نور لازم است که زاویه قرارگیری منبع نور نسبت به سوژه و دوربین، شدت تابش نور و … را نیز تنظیم کنید. در ادامه هرآنچه باید درباره نورپردازی در عکاسی پرتره بدانید برای شما آورده ایم.

نحوه نورپردازی در عکاسی پرتره چگونه است؟

نورپردازی در عکاسی پرتره انواع متفاوتی دارد که در ادامه به شما معرفی می کنیم. هریک از نواع نورپردازی در عکاسی پرتره براساس 3 ویژگی خاص دسته بندی می شوند.

این سه ویژگی عبارتند از :

  1. موقعیت سوژه نسبت به منبع نور
  2. موقعیت دوربین نسبت به سوژه
  3. ارتفاع و جهت قرارگیری منبع نور

نورپردازی در عکاسی پرتره تاثیر زیادی در نتیجه نهایی عکاسی دارد.

معرفی انواع نورپردازی در عکاسی پرتره

باتوجه به تغییر ویژگی هایی که پیش تر نام بردیم، انواع نورپردازی برای عکاسی پرتره ایجاد می شود. هریک از این نوع نورپردازی ها به برجسته سازی نقاط خاصی از چهره می پردازند. بنابراین نوع نورپردازی را باید باتوجه به ویژگی های ظاهری سوژه و هدف از عکاسی پرتره انتخاب کرد.

انواع نورپردازی در عکاسی پرتره عبارتند از :

  1. نورپردازی یک طرفه ( Split lighting )
  2. نورپردازی حلقه‌ای ( Loop lighting )
  3. نورپردازی رامبراند ( Rembrandt lighting )
  4. نورپردازی پروانه‌ای ( Butterfly lighting )
  5. نورپردازی حاشیه‌ای ( Rim Lighting )

نورپردازی یک طرفه، نورپردازی مناسب برای عکاسی پرتره

اولین نوع نورپردازی در عکاسی پرتره که به معرفی آن می پردازیم، نورپردازی یک طرفه است. در این نوع نورپردازی همانطور که از نامش پیداست، منبع نور یک طرف صورت سوژه قرار می گیرد.

بنابراین یک طرف صورت سوژه در سایه قرار گرفته و طرف دیگر روشن خواهد بود. شدت سایه را می توان با تغییر زاویه منبع نور تغییر داد. اما باید توجه داشته باشید که هیچگونه نور مستقیمی نباید به قسمت سایه بتابد.

این نوع نورپردازی در عکاسی پرتره بیشتر حالت نمایشی داشته و برای ثبت عکس های پرتره هنری به ویژه از آقایان کاربرد دارد. نورپردازی یک طرفه سبب برجسته تر نشان داده شدن عضلات صورت می شود.

برای ایجاد نورپردازی یک طرفه لازم است که منبع نور را در سمت چپ یا راست سوژه با زاویه 90 درجه و کمی متمایل به پشت سوژه قرار دهید.

برای اینکه حس زنده بودن در این نوع عکاسی پرتره جریان یابد، بهتر است منبع نور و سوژه را طوری در کنار یکدیگر قرار دهید که حداقل در یکی از چشم های سوژه انعکاس کمی از منبع نور قرار داشته باشد.

نورپردازی حلقه‌ای، نورپردازی خلاقانه عکاسی پرتره

یکی از رایج ترین انواع نورپردازی در عکاسی پرتره، نورپردازی حلقه ای می باشد. زیرا تنظیم محل قرارگیری منبع نور و … در این نوع نورپردازی ساده بوده و دارای پیچیدگی خاصی نمی باشد.

مشخصه این نوع نورپردازی، ایجاد یک حلقه سایه کوچک در کنار بینی سوژه می باشد. برای این منظور لازم است که منبع نور در ارتفاع بیشتری نسبت به سوژه و با زاویه بین 30 تا 45 درجه قرار داشته باشد.

برای نورپردازی در عکاسی پرتره می توان از تجهیزات مختلفی استفاده کرد.

البته لازم به ذکر است که این زاویه به طور کلی اعلام شده است و شما باید باتوجه به ویژگی های ظاهری و فیگور سوژه خود زاویه مناسب را برای این نوع نورپردازی در عکاسی پرتره تنظیم کنید.

توجه داشته باشید که نورپردازی حلقه ای، سایه ای که ایجاد یم شود باید نرم و باریک باشد. همچنین متمایل شدن سایه به سمت پایین نیز باعث زیباتر شدن عکس شما می شود.

نورپردازی رامبراند، آموزش نورپردازی عکاسی پرتره

اصلی ترین ویژگی این نوع نورپردازی در عکاسی پرتره، مثلث نوری است که روی گونه و کنار بینی سوژه ایجاد می شود. بخش بزرگی از سوژه در نورپردازی رامبراند در سایه قرار دارد و به همین دلیل مثلث نور بسیار زیبا به چشم می آید.

نورپردازی رامبراند نیز همانند نورپردازی یک طرفه حس هنری بودن به عکس پرتره شما می بخشد. در این نوع نورپردازی نیز باید دقت کنید که چشم ها روشن بوده و حس زنده بودن را منتقل کنند.

محل قرارگیری منبع نور نسبت به سوژه برای ایجاد این نوع نورپردازی در عکاسی پرتره باید باید دورتر از حالات قبل و بالا باشد. بهترین سوژه ها برای نورپردازی رامبراند افرادی هستند که دارای گونه هایی با استخوان های برجسته می باشند.

نورپردازی پروانه‌ای، نورپردازی عکاسی پرتره در خانه

نوع نورپردازی در عکاسی پرتره را باید با توجه به سوژه انتخاب کرد.

این نوع نورپردازی در عکاسی پرتره یکی از پرطرفدارترین انواع نورپردازی برای عکاسی پرتره از بازیگران می باشد. نحوه قرارگیری منبع نور در این سبک به گونه ایست که در زیر بینی سوژه سایه ای شبیه به دو بال پروانه ایجاد می شود.

در نورپردازی پروانه ای نوری که دو طرف صورت را روشن میکند برابر است. بنابراین لازم است که منبع نور پشت دوربین و بالاتر از آن با زاویه تقریباً 45 درجه قرار بگیرد.

ارتفاع و زاویه دوربین را شما باید براساس سوژه خود تنظیم کنید تا زمانیکه حالت پروانه ای شکا ایجاد شود. نورپردازی پروانه باعث می شود که چین و چروک صورت کمتر دیده شود.

نورپردازی حاشیه‌ای، نورپردازی مناسب برای عکاسی پرتره

هدف از این نوع نورپردازی در عکاسی پرتره ایجاد تمایز و برحسته سازی سوژه نسبت به پس زمینه است. برای این منظور لازم است که یک منبع نور قوی دقیقاً پشت سر سوژه قرار داده شود و منبع نور دیگری در مقابل او.

توجه داشته باشید که برای ایجاد حاشیه مورد نظر لازم است که منبع نور پشت سر سوژه نسبت به منبع نوری که در جلو قرار دارد از قدرت بالاتری برخوردار باشد.

کلام پایانی

تا به ایجا با انواع نورپردازی در عکاسی پرتره آشنا شده اید. خوب است بدانید که هریک از نورپردازی هایی که نام بردیم می توانند گسترده یا کوتاه باشند.

اگر فاصله سوژه نسبت به منبع نور زیاد شود و قسمتی از صورت که به طرف دوربین قرار دارد در نور باشد، از آنجایی که سطح گسترده تری از صورت روشن می شود، نورپردازی گشترده خواهد بود.

از طرف دیگر اگر سوژه به سمت دوربین بچرخد باعث می شود که سمت بزرگتر صورت که روبه روی دوربین است بیشتر در سایه قرار بگیرد و نورپردازی کوتاه اتفاق می افتد.

همچنین توصیه می کنیم دیگر مقالات ما از جمله قیمت هر شات عکاسی پرتره، عکاسی پرتره با گوشی، نورپردازی در عکاسی، بهترین لنز برای عکاسی پرتره، انواع نورپردازی در عکاسی پرتره و عمق میدان در عکاسی را نیز مطالعه نمایید. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما سودمند واقع شده باشد.

 

خدمات ویدینو

جدیدترین مقالات

خانهتماسارتباط با ما