عکاسی پرتره با گوشی (اصول مهم عکاسی پرتره با موبایل)

عکاسی پرتره یکی از حوزه های اصلی و جذاب عکاسی می باشد که هم افراد حرفه ای و هم افراد مبتدی علاقمند به فعالیت در آن هستند. اگر شما نیز در ابتدای راه عکاسی قرار دارید بدون شک یادگیری عکاسی پرتره با گوشی و اصول آن برای شما مفید خواهد بود. همراهمان باشید.
عکاسی پرتره با گوشی دارای اصول مهمی است.

عکاسی پرتره با گوشی امروزه یکی از متداول ترین راه های ثبت عکس پرتره می باشد، چراکه دوربین گوشی های هوشمند نسل جدید از کیفیت های بالایی برخوردار بوده و به خوبی مانند یک دوربین حرفه ای کار شما را راه میندازند!

فقط کافیست یاد بگیرید که چطور تنظیمات دوربین را برای عکاسی پرتره با گوشی تغییر داده و سایر نکات مربوط به عکاسی مانند نحوه نورپردازی، فاصله دوربین تا سوژه، زاویه قرارگیری دوربین و … رعایت کنید. در این مطلب از ویدینو هرآنچه لازم است در رابطه با عکاسی پرتره با موبایل بدانید برای شما آورده ایم.

عکاسی پرتره با گوشی در حالت Portrait

اگر به تنظیمات دوربین اکثر گوشی های جدید توجه کنید، قابلیتی تحت عنوان Portrait به آنها اضافه شده است. این حالت به طور اختصاصی برای ثبت عکس های حرفه ای پرتره طراحی شده است.

عکاسی پرتره با گوشی را در بهترین تنظیمات انجام دهید.

زمانیکه حالت عکاسی دوربین گوشی را روی حالت Portrait قرار دهید، دوربین به طور خودکار سوژه را از پس زمینه تشخیص داده و با تار کردن پس زمینه باعث ایجاد بهترین حالت عمق میدان در عکاسی می شود.

بنابراین اولین قدمی که برای عکاسی پرتره با موبایل باید بردارید این است که حالت عکاسی را روی Portrait قرار بدهید. اگر گوشی شما این حالت را ندارد اصلاً نگران نباشید. با رعایت نکاتی که در ادامه می گوییم شما نیز می توانید عکس های جذابی بگیرید.

تنظیم نور برای عکاسی پرتره با موبایل

نوع و میزان نورپردازی یکی از مهم ترین عواملی است که در عکاسی تاثیر بسیار زیادی دارد. در مقاله ای دیگر تحت عنوان انواع نورپردزای در عکاسی پرتره به طور کامل این موضوع را بیان کرده ایم، توصیه میکنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید.

یکی از بهترین روش های نورپردازی برای عکاسی پرتره با گوشی، نورپردازی طبیعی با استفاده از نور خورشید می باشد. در نقطه مقابل این روش، بدترین و فاجعه ترین حالت نورپردازی در عکاسی پرتره با موبایل استفاده از فلاش گوشی می باشد!

برای عکاسی پرتره با استفاده از نور طبیعی تقریباً تمام ساعات روز مناسب است و نتایج متفاوت و جذابی به شما میدهد. اما بهتر است از عکاسی در ساعاتی که نور خورشید کاملا مستقیم و عمود می تابد خودداری کنید، مانند ظهر.

سایر روش های نورپردازی مناسب برای عکاسی پرتره به صورت زیر می باشد:

1.     نورپردازی یک طرفه برای عکاسی پرتره با گوشی

نورپردازی مناسب را برای عکاسی پرتره با گوشی انتخاب کنید.

در این روش منبع نور یک طرف سوژه قرار داده می شود و به همین دلیل یک طرف صورت روشن و طرف دیگر سایه خواهد داشت. استفاده از این سبک نورپردازی برای ثبت تصاویر پرتره از آقایان بسیار مناسب است.

2.     نورپردازی حلقه ای برای عکاسی پرتره با موبایل

این شیوه نورپردازی طبیعی ترین حالت برای ثبت عکس های پرتره می باشد. شیوه قرار گیری منبع نور در این روش به گونه ای است که تنها یک سایه کوچک حلقه ای کنار بینی ایجاد می شود.

اگر منبع نور بالاتر از سر سوژه با زاویه تقریباً 30 الی 45 درجه قرار داشته باشد به این روش نورپردازی برای عکاسی پرتره با موبایل دست خواهیم یافت.

3.     نورپردازی رامبراند برای عکاسی پرتره با گوشی

یکی از بهترین شیوه های نورپردازی برای عکاسی پرتره است که باعث می شود عکس ها حالت سه بعدی پیدا کرده و روح بیشتری داشته باشند.

شیوه قرارگیری منبع نور در این حالت به گونه ایست که یک مثلث نور زیر چشم و روی گونه ایجاد می شود. برای این منظور لازم است که منبع نور بالاتر از سر سوژه و در زاویه ای حدود 45 تا 60 درجه قرار داشته باشد.

4.     نورپردازی پروانه ای برای عکاسی پرتره با موبایل

نورپردازی درست در عکاسی پرتره با گوشی بسیار مهم است.

نورپردازی پروانه ای یکی از محبوب ترین روش ها برای ثبت عکس پرتره می باشد. در این شیوه منبع نور به گونه ای قرار میگیرد که زیر بینی سوژه یک سایه زیبا و به شکل بال های پروانه شکل میگیرد.

برای عکاسی پرتره با گوشی به سبک پروانه ای لازم است که منبع نور پشت دوربین و بالاتر از آن قرار داده شود. ارتفاع منبع نور باید باتوجه به سوژه تنظیم شود.

انتخاب پس زمینه مناسب برای عکاسی پرتره با گوشی

در عکاسی پرتره برای اینکه توجه کامل به سوژه عکاسی باشد و جزئیات و حالات چهره سوژه به خوبی به بیننده انتقال داده شود، پس زمینه عکس ها تار می شود. اما اگر برای افزایش زیبایی های بصری عکس به دنبال نشان دادن پس زمینه هستید، بهتر است از زیبایی های طبیعی همچون آسمان، طبیعت، فضای شهری و … استفاده کنید.

برای عکاسی پرتره با موبایل در خانه نیز می توانید از پرده هیا عکاسی یا فون ها به عنوان پس زمینه استفاده کنید و نتایج جذابی به دست آورید.

کادربندی مناسب برای عکاسی پرتره با موبایل

عکاسی پرتره با گوشی باید با کادربندی مناسب انجام شود.

یکی دیگر از مهم ترین اصول عکاسی که درست یا غلط بودن آن نتیجه یک پروژه را متحول میکند، کادربندی صحیح می باشد. برای عکاسی پرتره با گوشی در ابتدا شما باید تصمیم بگیرید که می خواهید عکسی با کادر عمودی داشته باشید یا کادر افقی.

در صورتیکه کادربندی عمودی را انتخاب کردید باید توجه داشته باشید که سوژه دقیقا در مرکز کادر عکس قرار داشته و چشم هایش در یک سوم بالایی تصویر باشد. اما در کادربندی افقی محل قرارگیری سوژه بهتر است در قسمت یک سوم چپ یا راست قرار بگیرد.

استفاده از سه پایه برای عکاسی پرتره با گوشی

بدیهی است که هرچه کیفیت عکس بالاتر باشد، شما حرفه ای تر عمل کرده اید. در عکاسی با موبایل یکی از مهم ترین عواملی که سبب کاهش کیفیت یک تصویر می شود، لرزش دست در زمان عکسبرداری می باشد.

بنابراین استفاده از یک سه پایه یا پایه نگه دارنده به خوبی می تواند این مشکل را حل کرده و باعث شود عکس های شما با کیفیت بالاتری ثبت شوند.

کلام پایانی

اکنون که با اساسی ترین اصول عکاسی پرتره با گوشی آشنا شده اید می توانید با استفاده از هر مدل گوشی که دارید عکس های زیبایی ثبت کنید. همچنین اگر به دنبال عکاسی پرتره به صورت حرفه ای می باشید به شما خواندن مقاله بهترین لنز برای عکاسی پرتره و آشنایی با بهترین ها رد این حوزه را پیشنهاد می کنیم.

 

 

خدمات ویدینو

جدیدترین مقالات

خانهتماسارتباط با ما