نورپردازی در عکاسی ( راهنمای جامع و اصول نورپردازی برای انواع عکاسی)

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که برای خلق تصاویر زیبا کاربرد دارد، نورپردازی می باشد. نورپردازی در عکاسی آنقدر مهم است که با کمک آن می توان حس و حال یک سوژه و محیط را تغییر داد. بنابراین آشنایی با اصول نورپردازی برای موفقیت در این راه به شما کمک بزرگی میکند.
نورپردازی در عکاسی انواع مختلفی دارد.

نورپردازی در عکاسی در واقع ارتباطی است که بین سوژه عکاسی و منبع نور (منبع نور طبیعی یا مصنوعی) برقرار می شود. نوع منبع نور، فاصله منبع نور تا سوژه، محل قرارگیری منبع نور، زاویه تابش نور به سوژه و … می توانند یک عکس را زیر و رو کنند.

بنابراین اینکه شما بتوانید اصول نورپردازی در عکاسی را شناخته و نحوه استفاده از آن را برای خلق تصاویر زیبا بیاموزید اهمیت بالایی دارد و صد البته نیارمند تکرار، تمرین و مداومت می باشد.

توصیه می کنیم دیگر مقالات ما که در رابطه با نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی، نورپردازی در عکاسی پرتره و عمق میدان در عکاسی نگارش شده اند، نیز مطالعه نمایید.

انواع نورپردازی در عکاسی را بشناسید!

اگر می خواهید بدانید که برای هریک از نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی، نورپردازی عکاسی با موبایل، نورپردازی عکاسی صنعتی، نورپردازی عکاسی پرتره و … نیازمند چه تجهیزاتی هستید و چگونه باید عمل کنید، در ابتدا لازم است با انواع نورپردازی در عکاسی را بشناسید که به شرح زیر است.

  1. نور طبیعی ( Natural Light)
  2. نور تخت (Flat Light)
  3. نورپردازی از پشت ( Backlight)
  4. نور نرم ( Soft Light)
  5. نور سخت ( Hard Light)
  6. نورپردازی یک طرفه ( Split Lighting)
  7. نورپردازی حلقه‌ای ( Loop Lighting)
  8. نور حاشیه (Rim Light )
  9. نورپردازی گسترده ( Broad Lighting)
  10. نورپردازی کوتاه ( Short Lighting)
  11. نورپردازی پروانه‌ای ( Butterfly Lighting)
  12. نورپردازی رامبراند ( Rembrandt Lighting)

در ادامه هریک از انواع نورپردازی در عکاسی که نام برده شد را به طور کامل به شما معرفی خواهیم کرد. پس تا انتها همراه ویدینو بمانید.

نورپردازی در عکاسی : نور طبیعی ( Natural Light)

نور طبیعی خورشید از انواع نورپردازی در عکاسی می باشد.

هر نوع نوری که توسط منابع طبیعی مانند خورشید و ماه ایجاد شود در این دسته قرار می گیرد. میزان شدت و زاویه تابش نور طبیعی در ساعات مختلف روز متفاوت است. بنابراین برای استفاده از نور طبیعی به منظور نورپردازی در عکاسی لازم است که نسبت به ویژگی های نور در ساعات مختلف اطلاع داشته و در زمان مناسب عکاسی کنید.

بهترین زمان عکاسی با استفاده از نور طبیعی، اوایل صبح و کمی بعد از طلوع خورشید و هچنین بعد از ظهر ساعات نزدیک به غروب خورشید می باشد. از این ساعات به عنوان ساعت طلایی عکاسی با نور طبیعی یاد می شود.

استفاده از نور طبیعی به عنوان منبع نورپردازی در عکاسی مزایای زیادی دارد از جمله:

  1. در ساعات مختلف می توان به دلیل تفاوت نور، تصاویری کاملاً متفاوت ثبت کرد.
  2. نیاز به خرید تجهیزات گران قیمتی ندارد.
  3. افراد حرفه ای و آماتور از این منبع نور می توانند استفاده کنند.
  4. همیشه در دسترس است.

نورپردازی در عکاسی : نور تخت (Flat Light)

نور تخت از انواع نورپردازی در عکاسی می باشد.

نورپردازی در عکاسی با نور تخت زمانی اتفاق می افتد که نور به طور یکنواخت در تصویر پخش شود و هیچ سایه ای در عکس ایجاد نگردد. زمانی که منبع نور دقیقاً در مقابل سوژه قرار داشته باشد، نور تخت ایجاد می شود.

نورپردازی در عکاسی با نور تخت معمولاً در عکاسی پرتره کاربرد دارد. البته نورپردازی عکاسی پرتره باتوجه به حس و حالی که قصد دارید به تصویر بکشید، میتواند متفاوت باشد.

تصاویری که توسط نور تخت ثبت می شوند عمق زیادی ندارند به همین دلیل می توانند کسل کننده باشند. از طرف دیگر با وجود این نوع نورپردازی تمامی ویژگی ها نشان داده می شوند.

نورپردازی در عکاسی : نورپردازی از پشت ( Backlight)

از انواع نورپردازی در عکاسی نور از پشت می باشد.

برای ایجاد این روش از نورپردازی در عکاسی، لازم است که منبع نور دقیقاً پشت سوژه قرار بگیردو. به عبارت دیگر در این سبک سوژه عکاسی بین دوربین و منبع نور قرار داده می شود.

اگر به دنبال ثبت عکس هایی هستید که باکمک بازی با سایه ها جذاب تر می شوند، استفاده از این شیوه نورپردازی مناسب می باشد. اما این سبک نورپردازی اصلاً برای پروژه هایی که لازم است جزئیات به نمایش گذاشته شوند، مناسب نمی باشد زیرا نورپردازی از پشت باعث می شود تراز سفیدی تصویر از بین برود.

نورپردازی در عکاسی : نور نرم و سخت (Hard Light & Soft Light)

از انواع نورپردازی در عکاسی نور نرم و سخت می باشد.

نور نرم و سخت در واقع اصطلاحاتی هستند که در نورپردازی برای بیان میزان کیفیت نور به کار میروند. عواملی چون فاصله منبع نور تا سوژه، زاویه قرارگیری منبع نور و … سبب می شوند که یک نور نرم باشد یا سخت.

نور نرم باعث می شود که شما تصویر ملایم تری داشته باشید. در این شیوه نورپردازی در عکاسی سایه های زیادی ایجاد نمی شود و کنتراست بین قسمت های روشن و تیره تصویر کمتر است.

در مقابل نور سخت باعث می شود که جزئیات به خوبی به چشم بیایند. ایجاد سایه های قوی و کنتراست بالا بین نقاط روشن و تیره تصویر از مهم ترین ویژگی های نور سخت می باشد.

نورپردازی در عکاسی : نورپردازی یک طرفه ( Split Lighting)

نور یک طرفه از انواع نورپردازی در عکاسی می باشد.

در این روش نورپردازی در عکاسی، همانطور که از نامش می توان دریافت، منبع نور در یک طرف سوژه قرار می گیرد. زاویه بین منبع نور و سوژه در این نورپردازی 90 درجه می باشد. به همین دلیل نوری که به سوژه می تابد، سوژه را از وسط به دو قسمت تیره و روشن تقسیم می کند.

این شیوه نورپردازی برای ثبت عکس های دارماتیک بسیار ایده آل بوده و نتایج جذابی در پی خواهد داشت.

نورپردازی در عکاسی : نورپردازی حلقه‌ای ( Loop Lighting)

نور حلقه ای از انواع نورپردازی در عکاسی پرتره می باشد.

یکی دیگر از تکنیک های نورپردازی در عکاسی، نورپردازی حلقه ای می باشد که به طور اختصاصی برای نورپردازی عکاسی پرتره کاربرد دارد.

به وسیله این شیوه نورپردازی ملایم، سایه بینی مانند یک حلقه زیر بینی ایجاد می شود که سبب زیباتر شدن عکس پرتره میگردد. برای این منظور لازم است که منبع نور کمی بالاتر از سوژه و با زاویه 45 درجه نسبت به آن قرار داده شود.

برای استفاده از این تکنیک جذاب می توانید با تغییر فاصله منبع نور نسبت به سوژه عکاسی، به صورت افقی یا عمودی، حلقه سایه ایجاد شده را بزگتر یا کوچکتر کنید.

نورپردازی در عکاسی : نور حاشیه (Rim Light )

از انواع نورپردازی در عکاسی نور حاشیه می باشد.

نورپردازی حاشیه یکی دیگر از روش های جذاب نورپردازی در عکاسی می باشد که در آن برای جداکردن مرز سوژه از پس زمینه، نور به اطراف سوژه تابیده می شود.

در این روش حاشیه های عکس روشن تر می شود. برای ایجاد نور حاشیه لازم است که منبع نور پشت سوژه قرار داده شود و محل قرارگیری سوژه عکاسی باید به شکلی باشد که کاملاً جلوی منبع نور را بگیرد.

نورپردازی در عکاسی : نورپردازی گسترده و کوتاه (Short Lighting & Broad Lighting)

نورپردازی کوتاه و گسترده از انواع نورپردازی در عکاسی می باشد.

نورپردازی گسترده و کوتاه دو شیوه نورپردازی در عکاسی هستند که دقیقاً در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند. در هر دو حالت نورپردازی یک قسمت از سوژه در سایه و قسمت دیگر در نور قرار دارد.

با این تفاوت که در نورپردازی کوتاه آن قسمت از سوژه عکاسی که به دوربین نزدیک تر است در سایه بوده و قسمتی که از دوربین دور است نورپردازی می شود، اما در نورپردازی گسترده آن سمت سوژه که به دوربین نزدیک تر است نورپردازی شده و سمت دورتر در سایه قرار میگیرد!

نورپردازی در عکاسی : نورپردازی پروانه‌ای و رامبراند (Rembrandt Lighting & Butterfly Lighting)

از انواع نورپردازی در عکاسی پرتره، رامبراند می باشد.

کاربرد این دو نوع نورپردازی نیز در عکاسی پرتره بسیار زیاد است. نورپردازی رامبراند حالتی است که نور از کنار به سوژه می تابد و حالت قرارگیری منبع نور به گونه ای است که سبب ایجاد یک مثلث کوچک نور دقیقاً زیر چشم و روی گونه سوژه می شود.

نورپردازی رامبراند یکی از بهترین شیوه ها برای حس بخشیدن به عکاسی پرتره می باشد. این نوع نورپردازی عکس دو بعدی شما را به سه بعدی تبدیل خواهد کرد!

برای نورپردازی در عکاسی به شکل پروانه ای نیز لازم است که منبع نور روبه رو و بالای سوژه قرار بگیرد. در این حالت یک سایه پروانه ای شکل زیر بینی سوژه ایجاد می شود که یاعث شیک تر شدن عکس شما میگردد.

معرفی تجهیزات لازم برای نورپردازی در عکاسی

تجهیزات نورپردازی در عکاسی تنوع بسیار بالایی دارند وباتوجه به کاربردشان دارای قیمت های متفاوتی نیز می باشند. برخی از این تجهیزات قیمت بالایی دارند و برای عکاسی های حرفه ای استفاده می شوند. بنابراین لازم است که شما انواع این تجهیزات و کاربرد آنها را شناخته و باتوجه به نیازتان آنها را خریداری کنید.

انواع تجهیزات نورپردازی در عکاسی عبارتند از:

  1. فلاش اکسترنال یا اسپیدلایت : یک منبع نور سبک،قابل حمل و قدرتمند است که بالای دوربین قرار میگیرد.
  2. فلاش استودیویی (استروب) : فلاش های بزرگی که در استودیوها کاربرد دارد و به منبع برق مستقیم وصل می شود.فلاش استودیو از تجهیزات لازم برای نورپردازی در عکاسی است.
  3. نورهای ثابت : نور ثابت یا Continuous Light به صورت پیوسته به سوژه می تابد.
  4. سافت باکس : وسیله ای است که با کمک آن نور را به طور ملایم و یکنواخت پخش میکنند.
  5. بیوتی دیش : یک وسیله اصلاح کننده نور کاسه ای شکل است که سر فلاش را میپوشاند و نور را منعکس میکند
  6. دیفیوزر (diffuser): پوششی نیمه شفاف یا مات از جنس شیشه یا پلاستیک برای نرم کردن نور می باشد
  7. لانه زنبوری یا مشبک نوری : یک مشبک فلزی است که نور را در یک محدوده باریک جمع میکند.
  8. چترها : باکمک آنها میتوان همه جارا روشن کرد و حالت نور طبیعی را به وجود آورد.
  9. اسنوت : به عنوان منبع نور نقطه ای شناخته می شود زیرا با لوله ای باریک نور فلاش و … را کنترل میکند.
  10. رفلکتور : یک صفحه بازتاب دهنده نور است که در قسمت سایه پذیر سوژه برای روشن شدن آنجا قرار داده میشود.رفلکتور یکی از تجیزات نورپردازی در عکاسی می باشد.
  11. فون ها : پرده ای است که پشت سر سوژه قرار میگیرد.
  12. رادیو فلاش : یکی از ابزار حرفه ای است که با استفاده از امواج رادیویی فلاش ها و نوردهی را هماهنگ میکند.
  13. پانتوگراف : یک سیستم تعلیق هوایی است که برای استودیوها ضروری می باشد.
  14. کاسه بک گراند : یک صفحه دایره ای براق است که روی نورهای ثبات قرار داده می شود.
  15. خیمه نور : همان لایت باکس یا چادر عکاسی می باشد که باعث پخ یکنواخت نور روی سوژه می گردد.
  16. شیدر: سایه بان هایی هستند که روی فلاش ها و نورهای ثبات نصب می شوند و با کمک آنها می توان نور را هدایت کرد.
  17. اکتاباکس : وسیله ای است که روی منبع نور بسته و علاوه بر پخش نرم نور باعث حذف تیزی لبه های نور میشود.
  18. مونولایت : یک منبع نور قابل کنترل و قابل تنظیم برای عکاسی های حرفه ای می باشد.
  19. رینگ لایت : یک منبع نور به شکل حلقه است که در اطراف دوربین قرار میگیرد.

کلام پایانی

همانطور که تا به اینجا متوجه شده اید نورپردازی در عکاسی از اصول و تجهیزات زیادی تشکیل شده است. بنابراین شما برای اینکه بتوانید در این راه موفق شوید لازم است که در رابطه با انواع نورپردازی در عکاسی و اصول آن آموزش های لازم را دریافت کنید.

در این راه می توانید از خدمات تیم استودیو خلاقیت ویدینو نیز استفاده کنید. همچنین مطالعه مقالات دیگر ما از جمله عکاسی تبلیغاتی چیست، عکاسی صنعتی چیست، بهترین لنز برای عکاسی پرتره و بهترین هلی شات برای فیلم برداری میتواند برای شما سودمند باشد.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

خدمات ویدینو

جدیدترین مقالات

خانهتماسارتباط با ما